#zagrawbiznesie E16

Po co ci system klasy Sales Force Automation i skąd wziąć na niego budżet?

Dlaczego właściwie warto wdrożyć system SFA? W jaki sposób może on przyczynić się do wzrostu sprzedaży? Jak zaplanować budżet na wdrożenie? Może są to proste pytania, jednak warto się nad nimi pochylić.
Grzegorz Dembicki. Sales Force Automation

Grzegorz Dembicki

Business Development Director

Jeśli wolisz czytać niż słuchać... Miłej lektury

Czy system Sales Force Automation poprawi moją sprzedaż?

Dzisiaj kilka słów o systemach Sales Force Automation (SFA), czy warto z nich korzystać, kiedy się zdecydować, co wam dadzą, ile kosztują, czy to się w ogóle opłaca? Często słyszę te pytania. System SFA, czyli system wsparcia sprzedaży – tak dobrze słyszycie: wsparcia – nie poprawienia czy zwiększenia sprzedaży.

Czy twoja sprzedaż wzrośnie, jak będziesz miał system Sales Force Automation? Jeśli zrobisz to dobrze, wdrożysz dobry system, wykorzystasz go właściwie, to tak – sprzedaż wzrośnie, ale tylko pośrednio dzięki systemowi, ponieważ system uszczelni wiele procesów wpływających na Twój wynik. Więc w mojej ocenie twoja sprzedaż wzrośnie nie o 100% ale na 100%.

Jak wybrać dostawcę systemu wsparcia sprzedaży?

Co zrobić, żeby się udało? Wybierz odpowiedniego dostawcę. Nie musisz się znać na systemach – w Polsce działa kilkadziesiąt firm oferujących systemy Sales Force Automation, od wielkich, międzynarodowych, globalnych dostawców, do małych – kilku, kilkunastoosobowych firm programistycznych.

Nie polecam ani jednej, ani drugiej skrajności. One są dla nielicznych. Opowiem to na przykładzie. Najwięksi, międzynarodowi dostawcy są jak ogromny tankowiec na morzu, mają ogromne ładownie, mają ogromne możliwości, są dobrze przygotowani, dobrze wyposażeni, ale jeżeli trzeba zmienić kurs, bo na przykład wasz biznes teraz tego potrzebuje, albo taka jest twoja sytuacja rynkowa, to przygotowanie do tego skrętu zmiany wymaga zgód, wymaga komunikacji, wymaga miesięcy różnych prac, maili telefonów. To już może być dla Twojej branży dla Twojej firmy za późno, bo konkurencja już dawno na tym akwenie, do którego chciałeś dopłynąć działa. Druga strona – małe firmy – one są jak małe łódki wiosłowe, mogą sprawnie zawrócić prawie w miejscu, jak tylko wszyscy na pokładzie mają czas, siłę i ochotę do tego, żeby to zrobić. Natomiast takie małe firmy często nie mają dość mocy, aby szybko dopłynąć tam, gdzie podążasz tam, gdzie potrzebujesz. Mamy jeszcze pewną różnicę w dostawcach systemów Sales Force Automation– producentów i resellerów. Ja akurat osobiście wolę i polecam pracować z producentami, bo wtedy mam pewność, że resellerowi nagle pomysł na biznes się nie zmieni, że nie zacznie nagle wdrażać innych systemów i mówić mi, że teraz inny system wsparcia sprzedaży jest lepszy, niż poprzedni.

Jakie najlepiej podejść do wyboru systemu wsparcia sprzedaży?

Gdybyśmy mieli powiedzieć sobie o procesie zakupu takiego systemu, to najpierw pojawia się pewien problem, który trzeba rozwiązać. Chodzi o to, że możecie nie wiedzieć, jakie są parametry pracy waszej i waszych ludzi. Problemem jest to, że może możecie nie znać pełnych danych rozliczeniowych z dystrybutorami, tych problemów jest cała masa przy wyborze systemu Sales Force Automation. Jak już to wszystko określimy, pojawia się koncepcja, jak ten system miałby wyglądać i jak te problemy rozwiązać. , Rekomenduje rozpocząć właśnie od tego, jaki problem w waszej firmie system ma rozwiązać. Ile kosztuje cię teraz radzenie sobie z tym problemem? Jakie  inne procesy system SFA może uszczelnić? Ile zaoszczędzisz czasu, zasobów, co osiągniesz? Gdzie chcesz dojść dzięki temu, że masz system SFA? Jeżeli wypiszesz sobie wszystkie te problemy, wyliczysz korzyści, to okaże się, że masz budżet na system. (…)