83 % wyższej kadry menedżerskiej zauważa, że największym problemem z jakim się stykają w zespołach, to opór ludzi przed technologią (Really Simple Systems). Wdrażanie nowego oprogramowania jest obciążone ryzykiem niepowodzenia – w dużej mierze zależy bowiem od nastawienia użytkowników. Opracowując strategię cyfrową przedsiębiorstwa, konieczne jest uwzględnienie tego problemu, aby móc mu skutecznie zapobiegać.
Z artykułu dowiesz się:
1. Jakie zagrożenia dla firmy wynikają z oporu przed technologią?
2. Jak walczyć z oporem ludzi przed nowym oprogramowaniem?
3. W jaki sposób technologia decyduje o elastyczności organizacji?
Wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych w dziale sprzedaży całkowicie determinuje sukces lub niepowodzenie transformacji cyfrowej. Tymczasem w działach sprzedaży pojawia się pewien paradoks – z jednej strony odpowiednia technologia zapewnia automatyzację działań i przez to wzrost efektywności, z drugiej strony to przedstawiciele handlowi często postrzegają wszelkie systemy czy aplikacje, jako przeszkodę w aktywnej sprzedaży. A przecież prywatnie przedstawiciele stanowią część cyfrowej społeczności i używają wielu aplikacji w codziennym życiu. W pracy chcą działać tak jak żyją poza biurem – szybko, z dostępem do danych. Potrzebują technologii mobilnej, intuicyjnej, prostej w obsłudze i chwytliwej dla oka. W tym można upatrywać sposobu na przełamanie ich oporu w pracy – trzeba przekonać ich, ze dostaną to czego oczekują. Przy okazji warto wybierać narzędzia łatwe do wdrożenia i gotowe do natychmiastowego użycia. Złamanie oporu jest istotne, bo problemy z wdrożeniem odpowiedniego rozwiązania może skutkować:
– zmarnowaną inwestycją finansową
– utraconymi danymi
– niską produktywnością
– toksycznością w zespołach
– niskim zaangażowaniem użytkowników.
Pokonywanie oporu przed wdrożeniem najlepiej rozpocząć, pokazując niechętnym użytkownikom niepodważalne korzyści wynikające z nowego rozwiązania. Nic tak nie przekona przedstawiciela handlowego do korzystania z nowego systemu, jak wskazanie mu wyraźnych obszarów, w których system doskonale usprawni jego codzienne działania. Mogą to być np. raporty dostarczane w czasie rzeczywistym, dotyczące poziomu realizacji celów, oszczędność czasu, informacje o klientach i wiele innych. Już podczas prowadzenia szkoleń z nowego rozwiązania warto uparcie powtarzać i utrwalać przedstawicielom, co zyskają wraz z wdrożeniem systemu.
Często w organizacjach nowe rozwiązania wdrażane są bez żadnego lub z minimalnym szkoleniem. Wtedy opór użytkowników jest jak najbardziej zrozumiały. Tymczasem można poprzedzić wdrożenie poprzez odpowiedni marketing wewnętrzny. Zaangażować przedstawicieli i wywołać ich podekscytowanie nowym projektem. Nie tylko zmniejszy to ich opór przed nieznanym. Dzięki zabraniu od nich informacji i potrzeb, już na wczesnych etapach wdrożenia można odpowiednio dostosować system. A to sprzyja zdobywaniu rzeczników nowej technologii wśród jej końcowych użytkowników.
Nie warto od razu przytłaczać przedstawicieli ogromem możliwości systemu. Na początek lepiej wybrać kilka, kluczowych dla sprzedawców funkcji i dać je do wypróbowania. Jak tylko każdy z handlowców oswoi się z nową aplikacją i poczuje się w niej pewniej, dokładanie kolejnych modułów nie będzie się już wiązało z oporem. Adaptacja będzie następowała naturalnie i gładko.
We wcześniejszych wpisach, pojawiły się już sposoby zapobiegania silosom danych w firmie. Ale przy wyborze nowego rozwiązania warto również pamiętać, aby było ono kompatybilne lub łatwe do zintegrowania z pozostałymi rozwiązaniami w przedsiębiorstwie. O tym dopasowaniu więcej informacji znajdziesz we wpisie dotyczącym budowania strategii cyfrowej w przedsiębiorstwie. Dla przypomnienia – każde nowe rozwiązanie technologiczne dla firmy, czy to oprogramowanie do automatyzacji sprzedaży, czy jakakolwiek inna aplikacja – powinno cechować się potężnymi możliwościami integracji, tak aby można było stworzyć organizację napędzaną danymi. A co za tym idzie – uzyskać pełen obraz kluczowych operacji biznesowych, a nie tylko wycinki, których nie można poskładać w sensowną całość. Inteligentne i wysoce konfigurowalne platformy, takie jak EMIGO, mogą pomóc Twojej organizacji przyspieszyć wzrost przychodów poprzez dostosowanie danych, procesów i zespołów, umożliwiając im lepsze łączenie się i szybką adaptację. To jeden z ważnych elementów organizacji napędzanej danymi.
Autor: Agnieszka Sznura, Marketing Manager
Serwis internetowy sagra.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając
z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies. Akceptuję to
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue using sagra.pl, you agree to terms
cookies file use
. I accept