Trendy w Business Intelligence w 2021 roku – część 1

Trendy w Business Intelligence w 2021 roku – część 1
Sytuacja pandemiczna odbiła się niemal na wszystkich branżach, skłaniając firmy do szukania nowych rozwiązań i modyfikacji stylu pracy...

Spis treści

Nie da się ukryć, iż rok 2020 był czasem trudnym dla światowej gospodarki. Sytuacja pandemiczna odbiła się niemal na wszystkich branżach, skłaniając firmy do szukania nowych rozwiązań i modyfikacji stylu pracy. Zmiany nie ominęły także sektora IT, który – jednocześnie – od lat, ulega dynamicznym przeobrażeniom i nieustannie się rozwija. Strategie zaplanowane na okres kilku lat musiały zostać zrealizowane w ciągu tygodni lub dni. Obecnie działania w sferze cyfrowej są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, a dane, Business Intelligence i rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję odgrywają kluczową rolę w procesie przystosowywania się do nowych realiów. Czego zatem możemy spodziewać się w trendach Business Intelligence w 2021 roku?

Eksperci zgodnie twierdzą, że jesteśmy obecnie w okresie kolejnej cyfrowej rewolucji. Jej motorem napędowym są właśnie dane – generowane i przetwarzane w ogromnych ilościach. Coraz częściej mają one niebagatelne znaczenie w odniesieniu do podejmowania decyzji i obsługi procesów biznesowych. Następstwem takiej tendencji jest zdecydowany wzrost wartości i roli Bussiness Intelligence. Postęp w cyfrowym świecie rozgrywa się na naszych oczach. Wystarczy spojrzeć na szybką popularyzację chmury obliczeniowej i stopniowy wzrost znaczenia sztucznej inteligencji. Te i inne bieżące zmiany kształtują krajobraz współczesnej analityki biznesowej.

Bardziej inteligentna, szybsza, odpowiedzialna – taka ma być AI

Firma Gartner prognozuje, że do końca 2024 r. 75% przedsiębiorstw zaimplementuje sztuczną inteligencję do swoich rozwiązań. Przewiduje się, że to spowoduje pięciokrotny wzrost strumieni danych i znaczny rozwój infrastruktury analitycznej. Zbiory danych rosną w niespotykanym dotąd tempie. W konsekwencji natłok danych może negatywnie wpływać na działalność przedsiębiorstwa. Narzędzia do analizy biznesowej wzbogacone o sztuczną inteligencję znacznie zmniejszają to ryzyko. Oferują przejrzyste dashboardy, ale także wysyłają dedykowane alerty i informacje biznesowe, które ułatwiają podjęcie kluczowych decyzji. Co więcej, na podstawie zebranych danych, często są w stanie dostarczyć gotową analizę predykcyjną lub wykorzystywać dane do rozszyfrowania przyszłych informacji.

Techniki sztucznej inteligencji pozwalają na tworzenie bardziej adaptowalnych i elastycznych systemów do obsługi złożonych sytuacji biznesowych.
Narzędzie Power BI, na którym oparta jest również nasza platforma analityczna Biqsens, wykorzystuje potencjał Microsoft AI. Dzięki niemu użytkownicy biznesowi mogą w łatwy sposób przygotowywać dane, tworzyć modele dla uczenia maszynowego oraz wyciągać wnioski.

Trendy Business Intelligence na 2021 r. przewidują, że do 50% zapytań analitycznych będzie generowanych automatycznie za pomocą technologii głosowej lub przy użyciu technologii NLP.

Ponadto sztuczna inteligencja umożliwi nowe sposoby interakcji użytkowników z narzędziami analitycznymi. Na popularności zyskują rozwiązania, które pozwalają prowadzić analizę danych w oparciu o zadawanie prostych pytań z wykorzystaniem języka naturalnego. Rozwój tej dziedziny rozbuduje interfejs platform o możliwość komunikacji z platformą w sposób przypominający pracę z wyszukiwarką lub nawet wprowadzanie poleceń głosowych.

Spadek popularności dashboardu, od teraz liczy się data stories

Data stories są to narracje biznesowe, na które składają się m.in. interpretacje i wnioski powstałe na podstawie analiz zbiorów danych. To właśnie one, a nie znany dotąd dashboard – staną się najbardziej rozpowszechnionym sposobem korzystania z analityk biznesowych do 2025 r.
Korzystając z klasycznych, wstępnie zdefiniowanych dashboardów, użytkownicy muszą nierzadko poświęcić wiele czasu, by dotrzeć do niezbędnych informacji. Przejście na kontekstowe data stories oznacza, że najistotniejsze informacje będą przesyłane strumieniowo do każdego użytkownika w oparciu o jego kontekst czy rolę w organizacji. Szacuje się, że 75% takich data stories zostanie wygenerowanych automatycznie przy użyciu technik rozszerzonej analizy.

Inteligencja decyzyjna

Zdaniem ekspertów do 2023 r. w co trzecim przedsiębiorstwie analitycy będą wykorzystywać inteligencję decyzyjną – w tym modelowanie decyzji. Gartner definiuje inteligencję decyzyjną jako dziedzinę praktyczną, posiadającą szeroki zakres technik podejmowania decyzji. Opiera się na uznaniu, że w wielu organizacjach proces podejmowania decyzji można by ulepszyć, gdyby zastosowano bardziej ustrukturyzowane podejście. Obejmuje aplikacje, takie jak złożone systemy adaptacyjne, a także zawiera strukturę, która łączy tradycyjne techniki, jak m.in. podejścia oparte na regułach, z zaawansowanymi technikami – między innymi sztuczną inteligencją czy uczeniem maszynowym. Umożliwia to nietechnicznym użytkownikom zmianę logiki decyzyjnej bez angażowania programistów – zwłaszcza gdy decyzje wymagają wielu technik logicznych i matematycznych.

Analityka X

Gartner przedstawił termin „analiza X” jako termin ogólny, w którym X jest zmienną danych dla szeregu różnych ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych treści, takich jak analiza tekstu, wideo czy dźwięku. Analityka X wykorzystywana jest do rozwiązywania najtrudniejszych wyzwań społecznych, w tym zmiany klimatu, zapobiegania chorobom i ochrony dzikiej przyrody.
Podczas pandemii Sztuczna Inteligencja odegrała kluczową rolę w przeczesywaniu tysięcy artykułów naukowych, wiadomości, postów w mediach społecznościowych i danych z badań klinicznych. Wszystko po to, by pomóc ekspertom w dziedzinie medycyny i zdrowia publicznego przewidywać rozprzestrzenianie się choroby, znajdować nowe terapie i identyfikować narażone populacje.  Analiza X w połączeniu ze sztuczną inteligencją i innymi technikami, takimi jak analiza wykresów (kolejny topowy trend), będzie odgrywać kluczową rolę w identyfikowaniu, przewidywaniu i planowaniu katastrof naturalnych czy innych kryzysów biznesowych w przyszłości.

Rozszerzona analiza i zarządzanie danymi

Rozszerzona analiza (ang. augmented analytics) to jeden z kluczowych trendów w Business Intelligence. Na znaczeniu zyskają mechanizmy oparte na zautomatyzowanych algorytmach, które przetwarzają dane i wychwytują spośród nich powtarzające się prawidłowości. Takie wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji pozwoli analizować duże ilości danych bez ryzyka przegapienia kluczowych informacji. Umożliwi to także podejmowanie najbardziej trafnych decyzji biznesowych w ułamku sekundy, w porównaniu z technikami manualnymi.
Na znaczeniu zyska także rozszerzone zarządzanie danymi (ang. augmented data management). Ten trend poprawi zdolność firm do analizowania napływających dynamicznie danych – przy większym poziomie automatyzacji i w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Zgodnie z szacunkami analityków Gartner, organizacje wykorzystujące aktywnie metadane, uczenie maszynowe i struktury danych do dynamicznego łączenia, optymalizacji i automatyzacji procesów zarządzania danymi – do 2023 roku skrócą czas dostarczenia danych o 30%.

„Rozszerzone produkty do zarządzania danymi mogą badać duże próbki danych operacyjnych, w tym rzeczywiste zapytania, dane dotyczące wydajności i schematy. Korzystając z istniejących danych dotyczących użytkowania i obciążenia, rozszerzony silnik może dostroić operacje i zoptymalizować konfigurację. To samo dotyczy bezpieczeństwa i wydajności” – wyjaśnia Rita Sallam, analityk Gartner.

Powyższe trendy to jednak tylko niewielki fragment tego, co przewidują specjaliści. O aspektach związanych z bezpieczeństwem, Data Quality Managment (DQM), hiperautomatyzacji oraz innych, równie ważnych trendach Business Intellligence na rok 2021, przeczytacie Państwo w drugiej części artykułu.