Segmentacja klientów z Clustersense. Poznaj wzorce zakupowe swoich klientów i sprzedawaj skuteczniej.
ClusterSense to rozwiązanie do segmentacji punktów sprzedaży detalicznej według zachowań zakupowych. Jest oparte na sztucznej inteligencji i przeznaczone dla producentów, dystrybutorów i sieci handlowych.
Pozwala prawidłowo dopasować ofertę i działania promocyjne do konkretnego segmentu klienta oraz odpowiednio dostosować i realizować cele sprzedażowe lub dystrybucyjne.
Wiedząc, jakie produkty są zamawiane w danym segmencie, zbudowanym dzięki wsparciu Sztucznej Inteligencji, możesz przygotować ofertę dopasowaną do konkretnego profilu sklepu i przeprowadzić odpowiednie działania promocyjne.
Czym jest segmentacja behawioralna?
Segmentacja behawioralna to sposób grupowania klientów na podstawie ich zachowań zakupowych, czyli na przykład tego, jak często i jakie produkty zamawiają. Clustersense tworzy takie grupy automatycznie w oparciu o szczegółową analizę zachowań zakupowych przeprowadzoną z udziałem Sztucznej Inteligencji.
Jak to działa?
Sztuczna inteligencja i algorytmy uczenia maszynowego analizują historię sprzedaży w każdym z punktów oraz automatycznie tworzą ich segmentację.
Analiza opiera się na danych zakupowych z faktur. Źródłem danych mogą być zewnętrzni dystrybutorzy (ClusterSense dla producenta) lub dane z własnych systemów (ClusterSense dla sieci handlowej lub dystrybutora-hurtowni).
Dlaczego ClusterSense?
Sztuczna inteligencja zastosowana w ClusterSense sprawia, że to, co do tej pory zajmowało wiele godzin, odbywa się w mgnieniu oka. Co więcej, algorytmy widzą to, co człowiekowi może umknąć. Z ClusterSense masz pewność, że analiza zachowań Twoich klientów jest skuteczna, a segmentacja klientów jest zgodna z rzeczywistością. Automatyzacja całego procesu usprawnia działania operacyjne i pomaga zwiększyć przewagę konkurencyjną.
Zrozum lepiej swoich klientów
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się,
jak możemy pomóc zwiększyć twoją sprzedaż.
Dla kogo jest ClusterSense?
ClusterSense to rozwiązanie dla producentów, dystrybutorów czy sieci handlowych, które przynosi korzyści różnym osobom i zespołom w firmie.
Zespoły marketingu
i trade-marketingu
mogą lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów, a co za tym idzie – zaplanować i wdrożyć skuteczniejsze akcje promocyjne, marketingowe czy opracować lepsze standardy merchandisingu.
Zespół handlowy
i kierownicy sprzedaży
zyskują informacje o najlepiej sprzedających się produktach w poszczególnych segmentach. Mogą lepiej dostosować swój proces sprzedaży.
Kierownicy
ds. produktów
mając informacje o preferencjach klientów i najlepiej rotujących produktach mogą stworzyć oferty jak najlepiej dostosowane do potrzeb konkretnych segmentów i sklepów.
Dlaczego ClusterSense?
Znając lepiej swoich klientów i rozumiejąc ich preferencje oraz potrzeby:
Lepiej dostosujesz swoją ofertę i strategię dystrybucji SKU
Zwiększysz efektywność działań trade-marketingowych
Skuteczniej wprowadzisz nowe produkty na rynek
Szybciej trafisz z odpowiednimi produktami do właściwych klientów
Poprawisz wyniki sprzedaży
Zwiększysz swój udział w rynku
Poprawisz swoje relacje z klientami i jakość obsługi
Widmo, czyli charakterystyka zakupowa
Do każdego z segmentów trafiają wytypowane przez algorytmy AI / ML, punkty sprzedaży detalicznej o podobnych zachowaniach zakupowych. Charakterystyka preferencji zakupowych reprezentowana jest za pomocą widma, czyli wizualnego przedstawienia preferencji segmentu, ale także każdego pojedynczego sklepu, apteki czy punktu sprzedaży. Widmo, oparte na cechach produktów (SKU), wskazuje na przykład kategorie, podkategorie lub marki produktów, preferowane przez punkty z danego segmentu. Możesz też zobaczyć, jak wygląda profil pojedynczego punktu sprzedaży na tle segmentu – dzięki temu ocenisz jego potencjał rozwoju współpracy.
Zrozum lepiej swoich klientów
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się,
jak możemy pomóc zwiększyć twoją sprzedaż.
Funkcjonalności dla wszystkich użytkowników
Niezależnie od tego, jaki system SFA i narzędzia BI posiadasz, możesz korzystać z głównych funkcjonalności ClusterSense – potrzebujesz jedynie danych zakupowych.
Wyniki segmentacji stworzonej przez ClusterSense możesz przeglądać w wygodnych raportach business intelligence.
Dzięki przejrzystym wizualizacjom, na różnych poziomach szczegółowości przeanalizujesz charakterystykę poszczególnych segmentów i punktów sprzedaży. Dokładnie poznasz i zrozumiesz wzorce zachowań w segmentach. Dla każdego z segmentów system wyznacza dwa lub trzy wzorce.
Wygenerowaną segmentację możesz szczegółowo analizować w wielu kontekstach oraz według różnych cech punktów sprzedaży, na przykład: lokalizacja, rozmiar, asortyment czy rodzaj lub typ – wystarczy je zaimportować do ClusterSense jako cechy opisujące punkty sprzedaży.
Segmenty możesz dowolnie opisać, aby każdy pracownik mógł natychmiast zidentyfikować typ klientów, z jakimi ma do czynienia. Służą do tego pola opisowe oraz tagi. Nadając segmentowi na przykład tag #premium, określasz, że znajdują się w nim punkty sprzedaży, dla których znaczenie ma jakość i marka produktów.
Możesz korzystać z segmentacji niezależnie od tego, na jakim systemie ERP lub CRM pracujesz. Wygenerowane segmenty wraz z opisami możesz zapisać w pliku .csv, a następnie zaimportować do swojego systemu.
Funkcjonalności dla użytkowników Emigo
Jeśli posiadasz system Emigo SFA, efektywność działań, które podjąłeś kierując się segmentacją, możesz analizować w dowolnych, używanych przez Ciebie raportach Biqsens. Wystarczy, że przefiltrujesz dane za pomocą zapisanych segmentów. Wyniki segmentacji dostępne są również dla przedstawicieli handlowych w postaci Widoku 360 oraz rekomendacji w zamówieniach.
Widok 360 dla przedstawiciela
Utworzone w ClusterSense segmenty możesz kilkoma kliknięciami udostępnić swoim przedstawicielom w systemie Emigo. Dzięki możliwości dodania opisów i tagów, Twoi ludzie bez trudu zorientują się, do jakiego segmentu należą klienci, z którymi pracują. Jest to szczególnie przydatne dla nowych pracowników.
Dzięki widokowi 360, przedstawiciele handlowi zyskują szybki dostęp do graficznej prezentacji historii zakupowej klienta wraz z najważniejszymi KPI oraz informacji o jego preferencjach zakupowych i potencjale.
Rekomendacje w zamówieniach
Opierając się na segmentacji klientów, system Emigo może automatycznie podpowiadać przedstawicielom, jakie produkty powinni zamówić dla konkretnego sklepu i jakie promocje zastosować.
Rekomendacje wynikają z zachowań zakupowych klientów w danym segmencie i zawierają nie tylko produkty, ale też ich ilości, dostosowane do potencjału sklepu. Rekomendacje to dynamiczne listy SKU, wskazujące:
- nowości dla klienta,
- SKU, które klient powinien mieć u siebie,
- aktualnie popularne SKU,
- SKU, które będą się sprzedawać w najbliższym okresie (dot. zwłaszcza produktów sezonowych).
Skonsultuj wdrożenie CLUSTERSENSE w swojej firmie
Wypełnij formularz i dowiedz się, jak automatyzacja sprzedaży może działać w Twojej firmie. Możesz zapytać o każdy szczegół – nasze doświadczenie jest do Twojej dyspozycji.
Wypełnij formularz
Niezwłocznie się do Ciebie odezwiemy!
Fundusze Europejskie
SAGRA TECHNOLOGY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ OPOWIEDZIALNOŚCIĄ realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. „Prace badawczo-rozwojowe nad stworzeniem platformy z wbudowanym silnikiem AI/ML, kierowanej do uczestników łańcucha dystrybucji rynku FMCG oraz Consumer Health’’
Cel projektu: Zbudowanie kompletnego serwisu do automatycznej segmentacji punktów sprzedaży detalicznej.
Dofinansowanie projektu z UE: 3 178 807,51 zł
FAQ - znajdź odpowiedź na pytanie
Na czym polega segmentacja klientów i dlaczego jest ważna?
Aby efektywnie rozwijać sprzedaż produktów należy przede wszystkim dopasować ofertę do preferencji poszczególnych punktów sprzedażowych. Najlepszym wyjściem jest określenie segmentów klientów, czyli tych punktów, które wykazują podobne wzorce zachowań. Znając preferencje poszczególnych grup można przygotować odpowiednie rodzaje ofert. W ten sposób producenci, dystrybutorzy i sieci handlowe mogą planować skuteczne strategie rozwoju sprzedaży i inwestować zasoby w te lokalizacje, w których mają szanse sprzedać najwięcej produktów.
W jaki sposób w ClusterSense pomaga przeprowadzić segmentację klientów?
ClusterSense pomaga przeprowadzić segmentację klientów poprzez grupowanie punktów sprzedaży detalicznej według ich wzorców zachowań zakupowych.. Dzięki analizie danych zakupowych z faktur, zarówno od zewnętrznych dystrybutorów, jak i z własnych systemów, ClusterSense pozwala przeanalizować, jakie produkty są najczęściej zamawiane w danym punkcie sprzedaży. Sztuczna inteligencja i algorytmy uczenia maszynowego automatycznie analizują historię sprzedaży w każdym punkcie i tworzą segmentację na podstawie podobieństw wzorców zakupowych. Proces ten jest szybki i precyzyjny i uwzględnia zależności, które człowiekowi mogą umknąć ClusterSense podpowiada również rekomendacje ofert i promocji dostosowane do preferencji poszczególnych segmentów.
Jakie dane są wykorzystywane w procesie segmentacji klientów z ClusterSense?
AI analizuje historię sprzedaży w każdym z punktów opierając się na danych zakupowych z faktor. Mogą być dostarczone przez zewnętrznych dystrybutorów lub pochodzić z własnych systemów (ClusterSense w wersji dla dystrybutorów lub sieci handlowych).
Dlaczego właściwa segmentacja klientów jest podstawą każdej skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej?
Właściwa segmentacja klientów jest kluczowa dla każdej skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej, ponieważ pozwala na precyzyjne dopasowanie działań do specyficznych potrzeb i oczekiwań poszczególnych grup klientów. Poprzez podział rynku na segmenty o różnych preferencjach (np. wybierające produkty premium czy tańsze), producenci mogą skuteczniej dotrzeć z odpowiednimi produktami tam, gdzie powinni.
Każdy segment klientów charakteryzuje się unikalnymi preferencjami, zachowaniami zakupowymi i oczekiwaniami. Właściwie przeprowadzona segmentacja pozwala dobrać odpowiednią strategię marketingową do potrzeb, jakie ma dany klient. Na przykład, strategie komunikacji, promocje, a nawet cechy produktu mogą być dostosowane do konkretnych grup, co pozwala zwiększyć sprzedaż.
W rezultacie właściwie przeprowadzona segmentacja klientów prowadzi do zwiększenia skuteczności działań marketingowych i sprzedażowych, poprawy satysfakcji klientów.