clustersense logo

Segmentacja klientów z Clustersense. Poznaj wzorce zakupowe swoich klientów i sprzedawaj skuteczniej.

ClusterSense to rozwiązanie do segmentacji punktów sprzedaży detalicznej według zachowań zakupowych. Jest oparte na sztucznej inteligencji i przeznaczone dla producentów, dystrybutorów i sieci handlowych.

Pozwala dostosować ofertę i działania promocyjne do konkretnego segmentu klienta i jego profilu, aby szybciej i skuteczniej osiągać cele sprzedażowe i dystrybucyjne.

Wiedząc, jakie produkty i w jakich relacjach są preferowane przez dany segment, możesz przygotować spersonalizowane oferty, skrojone według profilu poszczególnych punktów sprzedaży. W ten sposób przeprowadzisz działania promocyjne dostosowane do każdego z segmentów.

Segmentacja klientów z ClusterSense

Czym jest segmentacja behawioralna?

Segmentacja behawioralna to sposób grupowanai klientów na podstawie zachowań zakupowych w obrębie marek, kategorii, podkategorii, innych cech lub wybranych SKU. ClusterSense, używając modeli machine learning (uczenie nienadzorowane), automatycznie tworzy te grupy na podstawie szczegółowej analizy zachowań zakupowych. Każdy segment jest reprezentowany przez charakterystykę na znormalizowanym wykresie, którą nazywamy jego „widmem” lub „DNA”. Dodatkowo, dla wzorców zachowania każdego segmentu generowane są listy SKU ze wskazaniem ich znaczenia w ramach wzorca (procentowy udział).

Segmentacja - podział na grupy o podobnych cechach

Jak to działa?

Algorytmy AI analizują historyczne dane z każdego punktu sprzedaży i automatycznie tworzą segmenty według parametrów ustalonych dla eksperymentu segmentacji. Analiza opiera się na danych zakupowych z pliku źródłowego zawierającego rekordy danych sprzedaży/zakupów. Źródła danych mogą być wewnętrzne – z systemów firmy, gdzie potrzebny jest początkowy import rekordów, lub zewnętrzne, gdzie dane otrzymywane są od dystrybutorów i z ich systemów.

Wyniki dostarczane są w raporcie Power BI ze zintegrowaną aplikacją do dodawania opisów i tagów dla każdego segmentu. Końcowe wyniki mogą być eksportowane w otwartym formacie (XLS, CSV) i wykorzystywane w systemach wewnętrznych.

ClusterSense jest zintegrowany z Emigo SFA. Przedstawiciele handlowi mogą korzystać z Widoku 360 oraz rekomendacji zamówień w aplikacji mobilnej Emigo. Segmenty są też publikowane w Portalu Emigo dla łatwego tworzenia ofert i promocji.

Proces segmentacji klientów
Grafika przedstawiająca wykorzystanie AI do segmentacji grupy klientów

Dlaczego ClusterSense?

Sztuczna inteligencja używana w ClusterSense automatyzuje wszystkie działania. To, co zajmowało wiele godzin dzieje się teraz w mgnieniu oka. Co więcej, algorytmy dostrzegają to, co mogłoby umknąć ludziom. Dzięki ClusterSense możesz zwiększyć efektywność działań trade-marketingowych i skuteczniej wprowadzać nowe produkty na rynek. Automatyzacja całego procesu usprawnia działania operacyjne, poprawia relacje z klientami, dostarcza lepszej jakości usług i ostatecznie zapewnia rzeczywistą przewagę konkurencyjną.

Adam Sienkiewicz

Zrozum lepiej swoich klientów

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się,
jak możemy pomóc zwiększyć twoją sprzedaż.

Dla kogo jest ClusterSense?

ClusterSense to rozwiązanie dla producentów, dystrybutorów czy sieci handlowych, które przynosi korzyści różnym osobom i zespołom w firmie.

Grafika przedstawiająca kobietę z megafonem

Zespoły marketingu
i trade-marketingu

mogą lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów, a co za tym idzie – zaplanować i wdrożyć skuteczniejsze akcje promocyjne, marketingowe czy opracować lepsze standardy merchandisingu.

Grafika przedstawiająca mężczyznę z laptopem

Zespół handlowy
i kierownicy sprzedaży

zyskują informacje o najlepiej sprzedających się produktach w poszczególnych segmentach. Mogą lepiej dostosować swój proces sprzedaży.

Grafika przedstawiającą kierownika

Kierownicy
ds. produktów

mając informacje o preferencjach klientów i najlepiej rotujących produktach mogą stworzyć oferty jak najlepiej dostosowane do potrzeb konkretnych segmentów i sklepów.

Grafika symbolizująca postęp w biznesie

Dlaczego ClusterSense?

Znając lepiej swoich klientów i rozumiejąc ich preferencje oraz potrzeby:

Ikona żarówki

Lepiej dostosujesz swoją ofertę i strategię dystrybucji SKU

Ikona wykresu wzrostu

Zwiększysz efektywność działań trade-marketingowych

Ikona zegara

Szybciej trafisz z odpowiednimi produktami do właściwych klientów

Ikona wykresu słupkowego

Zwiększysz sprzedaż dzięki wiedzy o podobieństwach między punktami sprzedaży

Ikona wzrostu sprzedaży

Poprawisz doświadczenia klientów i dostarczysz spersonalizowane oferty dzięki rekomendacjom

Widmo, czyli charakterystyka zakupowa

Do każdego z segmentów trafiają wytypowane przez algorytmy AI / ML, punkty sprzedaży detalicznej o podobnych zachowaniach zakupowych. Charakterystyka preferencji zakupowych reprezentowana jest za pomocą widma, czyli wizualnego przedstawienia preferencji segmentu, ale także każdego pojedynczego sklepu, apteki czy punktu sprzedaży. Widmo, oparte na cechach produktów (SKU), wskazuje na przykład kategorie, podkategorie, marki produktów lub nawet listy SKU, preferowane przez punkty z danego segmentu. Możesz też zobaczyć, jak wygląda profil pojedynczego punktu (nawet na poziomie SKU) sprzedaży na tle segmentu – dzięki temu ocenisz jego potencjał rozwoju współpracy.

Grafika przedstawiająca, jak wygląda odpowiednia segmentacja klientów z ClusterSense
Adam Sienkiewicz

Zrozum lepiej swoich klientów

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się,
jak możemy pomóc zwiększyć twoją sprzedaż.

Funkcjonalności dla wszystkich użytkowników

Niezależnie od tego, jaki system SFA i narzędzia BI posiadasz, możesz korzystać z głównych funkcjonalności ClusterSense – potrzebujesz jedynie danych zakupowych.

Grafika przestawiająca wyniki segmentacji

Wyniki segmentacji stworzonej przez ClusterSense możesz przeglądać w wygodnych raportach business intelligence (opartych na Power BI).

Grafika przedstawiająca analizę zachowania klientów

Dzięki przejrzystym wizualizacjom, na różnych poziomach szczegółowości przeanalizujesz charakterystykę poszczególnych segmentów i punktów sprzedaży. Zrozumiesz wzorce zachowań w segmentach, również na poziomie SKU (strona raportu z wzorcami zakupów).

Ikona wizualizacji danych

Wygenerowaną segmentację możesz szczegółowo analizować w wielu kontekstach oraz według różnych cech punktów sprzedaży, na przykład: lokalizacja, rozmiar, asortyment czy rodzaj lub typ – wystarczy je zaimportować do ClusterSense jako cechy opisujące punkty sprzedaży.

Ikona przedstawiająca wyodrębnione segmenty klientów

Segmenty możesz dowolnie opisać, aby każdy pracownik mógł natychmiast zidentyfikować typ klientów, z jakimi ma do czynienia. Służą do tego pola opisowe oraz tagi. Nadając segmentowi na przykład tag #premium, określasz, że znajdują się w nim punkty sprzedaży, dla których znaczenie ma jakość i marka produktów. Możesz użyć tylu tagów, ile chcesz (np. #partnerzy, #WrażliwyNaCeny, #LubiąNowości itp.).

Ikona przedstawiająca import poszczególnych segmentów klientów

Możesz korzystać z segmentacji niezależnie od tego, na jakim systemie ERP lub CRM pracujesz. Wygenerowane segmenty wraz z opisami możesz zapisać w pliku .csv, a następnie zaimportować do swojego systemu.

Funkcjonalności dla użytkowników Emigo

Jeśli posiadasz system Emigo SFA, efektywność działań, które podjąłeś kierując się segmentacją, możesz analizować w dowolnych, używanych przez Ciebie raportach Biqsens. Wystarczy, że przefiltrujesz dane za pomocą zapisanych segmentów. Wyniki segmentacji dostępne są również dla przedstawicieli handlowych w postaci Widoku 360 oraz rekomendacji w zamówieniach.

Widok 360 dla przedstawiciela

Utworzone w ClusterSense segmenty możesz kilkoma kliknięciami udostępnić swoim przedstawicielom w systemie Emigo. Dzięki możliwości dodania opisów i tagów, Twoi ludzie bez trudu zorientują się, do jakiego segmentu należą klienci, z którymi pracują. Przygotowując się do wizyty, przedstawiciel handlowy może przejrzeć Widok 360, aby zobaczyć profil, preferencje i historię zamówień danego klienta. Jest to szczególnie przydatne dla nowych pracowników i pozwala zachować wiedzę w firmie.

Ponadto, karta Widoku 360 pokazuje też graficzną prezentację segmentu klienta, jego profil, opis i tagi, a także informacje o potencjale oparte na różnicy między zachowaniem segmentu a tym pojedynczym klientem (punktem sprzedaży).

CLUSTERSENSE_Widok 360 PL
Grafika przedstawiająca mężczyznę ze smartfonem

Rekomendacje w zamówieniach

Opierając się na segmentacji klientów, system Emigo może automatycznie podpowiadać przedstawicielom, jakie produkty powinni zamówić dla konkretnego sklepu i jakie promocje zastosować.

Rekomendacje wynikają z zachowań zakupowych klientów w danym segmencie i zawierają nie tylko produkty, ale też ich ilości, dostosowane do potencjału sklepu. Rekomendacje to dynamiczne listy SKU, wskazujące:

  • nowości dla klienta,
  • SKU, które klient powinien mieć u siebie,
  • aktualnie popularne SKU,
  • SKU, które będą się sprzedawać w najbliższym okresie (dot. zwłaszcza produktów sezonowych).

Skonsultuj wdrożenie CLUSTERSENSE w swojej firmie

Wypełnij formularz i dowiedz się, jak automatyzacja sprzedaży może działać w Twojej firmie. Możesz zapytać o każdy szczegół – nasze doświadczenie jest do Twojej dyspozycji.

Adam Sienkiewicz

Wypełnij formularz

Niezwłocznie się do Ciebie odezwiemy!

* Pola obowiązkowe

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych oraz marketingowych dotyczących usług związanych z działalnością Sagra Technology Sp. z o.o. z wykorzystaniem telekomunikacyjnych urządzeń końcowych na podane przeze mnie dane kontaktowe (Polityka Prywatności):

Fundusze Europejskie

SAGRA TECHNOLOGY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ OPOWIEDZIALNOŚCIĄ realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. „Prace badawczo-rozwojowe nad stworzeniem platformy z wbudowanym silnikiem AI/ML, kierowanej do uczestników łańcucha dystrybucji rynku FMCG oraz Consumer Health’’

Cel projektu: Zbudowanie kompletnego serwisu do automatycznej segmentacji punktów sprzedaży detalicznej.

Dofinansowanie projektu z UE: 3 178 807,51 zł

FAQ - znajdź odpowiedź na pytanie

Aby efektywnie rozwijać sprzedaż produktów należy przede wszystkim dopasować ofertę do preferencji poszczególnych punktów sprzedażowych. Najlepszym wyjściem jest określenie segmentów klientów, czyli tych punktów, które wykazują podobne wzorce zachowań. Znając preferencje poszczególnych grup można przygotować odpowiednie rodzaje ofert. W ten sposób producenci, dystrybutorzy i sieci handlowe mogą planować skuteczne strategie rozwoju sprzedaży i inwestować zasoby w te lokalizacje, w których mają szanse sprzedać najwięcej produktów.

ClusterSense pomaga przeprowadzić segmentację klientów poprzez grupowanie punktów sprzedaży detalicznej według ich wzorców zachowań zakupowych.. Dzięki analizie danych zakupowych z faktur, zarówno od zewnętrznych dystrybutorów, jak i z własnych systemów, ClusterSense pozwala przeanalizować, jakie produkty są najczęściej zamawiane w danym punkcie sprzedaży. Sztuczna inteligencja i algorytmy uczenia maszynowego automatycznie analizują historię sprzedaży w każdym punkcie i tworzą segmentację na podstawie podobieństw wzorców zakupowych. Proces ten jest szybki i precyzyjny i uwzględnia zależności, które człowiekowi mogą umknąć ClusterSense podpowiada również rekomendacje ofert i promocji dostosowane do preferencji poszczególnych segmentów.

AI analizuje historię sprzedaży w każdym z punktów opierając się na danych zakupowych z faktor. Mogą być dostarczone przez zewnętrznych dystrybutorów lub pochodzić z własnych systemów (ClusterSense w wersji dla dystrybutorów lub sieci handlowych).

Właściwa segmentacja klientów jest kluczowa dla każdej skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej, ponieważ pozwala na precyzyjne dopasowanie działań do specyficznych potrzeb i oczekiwań poszczególnych grup klientów. Poprzez podział rynku na segmenty o różnych preferencjach (np. wybierające produkty premium czy tańsze), producenci mogą skuteczniej dotrzeć z odpowiednimi produktami tam, gdzie powinni.
Każdy segment klientów charakteryzuje się unikalnymi preferencjami, zachowaniami zakupowymi i oczekiwaniami. Właściwie przeprowadzona segmentacja pozwala dobrać odpowiednią strategię marketingową do potrzeb, jakie ma dany klient. Na przykład, strategie komunikacji, promocje, a nawet cechy produktu mogą być dostosowane do konkretnych grup, co pozwala zwiększyć sprzedaż.
W rezultacie właściwie przeprowadzona segmentacja klientów prowadzi do zwiększenia skuteczności działań marketingowych i sprzedażowych, poprawy satysfakcji klientów.