Kiedy Biqsens faktycznie ma sens?

Kiedy Biqsens faktycznie ma sens_
Często, gdy rozmawiamy z klientami na temat wdrażania Biqsens, pojawiają się pytania, komu w firmie to rozwiązanie przyniesie najwięcej korzyści?...

Spis treści

Często, gdy rozmawiamy z klientami na temat wdrażania Biqsens, pojawiają się pytania, komu w firmie to rozwiązanie przyniesie najwięcej korzyści? Gdzie będzie przydatne? Biqsens – narzędzie wsparte technologią Power BI — posiada obecnie ponad 75 gotowych analityk dostępnych od ręki. Dodatkowo możliwe jest tworzenie własnych, czy zlecanie przygotowania odpowiednich zestawień bezpośrednio nam.  Różnorodność informacji, które dostarcza, przydaje się zarówno dyrektorom, jak i kierownikom zespołów czy marketingowcom. 

Bardzo mi zależy, aby przybliżyć praktyczne wykorzystanie tego produktu. Zwłaszcza że przynosi on wymierne korzyści i w sposób łatwy udostępnia nam informacje, które wcześniej były albo bardzo trudne, lub prawie niemożliwe do uzyskania. 

Zachęcam do zapoznania się z przykładowymi analitykami przydatnymi dla Regionalnych Kierowników Sprzedaży, Dyrektorów i Marketingowców. Specjalnie dobraliśmy 3 tak różne stanowiska, aby pokazać wykorzystanie informacji w zróżnicowanych działach firmy. Dane zebraliśmy na podstawie statystyk użytkowania. 

Regionalny Kierownik Sprzedaży 

Organizacja pracy całego zespołu handlowców i budowanie skutecznej sieci sprzedaży w regionie to niewątpliwie trudne i bardzo odpowiedzialne zadanie. Poniższe analityki pomagają szybko zorientować się w sytuacji i efektywnie zarządzać zespołem. 

 

Aktywność przedstawicieli – W tej analityce Regionalny Kierownik Sprzedaży będzie mógł zobaczyć podsumowanie działań swoich przedstawicieli. Ile zrealizowali wizyt planowanych i nieplanowanych, jaki był średni czas wizyty, średnia dzienna ilość wizyt, ile wykonano kontaktów telefonicznych itd. Wszystkie te informacje można przedstawić dla wybranego okresu, a także dla np. konkretnego regionu lub działu. 

 

Efektywność przedstawicieli – tutaj zobaczymy, jak wypadają ilości wizyt w stosunku do ilości zamówień oraz ich wartości. Możemy też policzyć skuteczność pracowników dla zamówień powyżej konkretnej, wybranej kwoty. Np. wszystkie zamówienia powyżej 400 zł. Mamy też możliwość porównania ze sobą 2 przedziałów czasu, aby ocenić progres. Jest to rozbudowana analityka dostarczająca kompleksowych informacji tak o całym zespole, jak i poszczególnych pracownikach czy regionach. 

Dyrektor sprzedaży  

W zależności od stylu zarządzania, dyrektor może potrzebować wglądu tak w szeroki zarys sytuacji, jak i w informacje bardziej szczegółowe. Mogą mu w tym pomóc informacje o dystrybucji, rankingi sprzedaży czy podział klientów według sieci. 

Dystrybutorzy – Niezwykle istotne informacje w skali całej firmy. Możemy tutaj śledzić statusy zamówień, wartość zrealizowanych zamówień czy wskaźnik OTIF. Śledzić czas reakcji na zamówienie, czy porównywać ilość zamówień do zamówień zrealizowanych. Ostatni wskaźnik jest dla nas szczególnie istotny. Daje sygnał, że być może są obszary, które wymagają uwagi, jeśli w firmie widzimy dużo zamówień, które z jakiegoś powodu nie są realizowane. Idąc dalej, możemy znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy i wprowadzić zmiany, które pomogą obniżyć ilość niezrealizowanych zamówień. 

 

Sprzedaż u klientów według sieci – Analityka ta pozwala uzyskać szeroki wgląd w sprzedaż pogrupowaną według marki, grupy produktowej, produktów, dystrybutorów i magazynów. Zamiast przeglądać pojedyncze punkty i sumować sprzedaż, możemy od razu zobaczyć wyniki dla konkretnej sieci handlowej czy franczyzowej. Daje nam to szybki wgląd w globalną sytuację i efektywność danej sieci. Możemy porównywać ze sobą poszczególne przedziały czasu i obserwować postępy. 

 

Ranking klientów wg faktur – Zasada Pareto podpowiada nam, że 20% działań generuje 80% całkowitego przychodu. W rankingu klientów według faktur możemy się łatwo przekonać, że 20% klientów faktycznie potrafi generować 80% przychodów. Dobre poznanie naszych najważniejszych klientów pomaga lepiej określić grupę docelową dla działu marketingu i sprzedaży. To też dobre źródło informacji dla nas, którzy z klientów są najcenniejsi i warto o nich bardziej zadbać. 

Marketing 

Pracownicy zespołu marketingowego mają swoje potrzeby, częściowo tylko pokrywające się z tym, co jest poszukiwane przez zespół handlowy. Wspólnym mianownikiem są oczywiście dane sprzedażowe, realizacja zamówień itd. Jednak dla marketingu istotne są informacje dające im potwierdzenie, czy ich kampanie przyniosły pożądane efekty. Korzystając z poniższych analityk, mogą to dość łatwo sprawdzić. 

Zamówienia i realizacja – Nie trzeba nikomu wyjaśniać, że złożone zamówienia nie zawsze przekładają się na sprzedaż. Czasem dzieje się tak z naszej winy, np. z powodu braku towaru na magazynie, lub zbyt wolnej realizacji zamówienia. Warto śledzić ten wskaźnik, aby minimalizować różnicę pomiędzy wartością zamówioną a zrealizowaną. 

Promocje – Bardzo przydatna analityka dla marketingowca. Aby osiągać efekty, musimy znać skuteczność naszych działań. Ta analityka pozwala nam wyodrębnić spośród sprzedaży tylko produkty objęte promocją. Zobaczyć regiony, gdzie ich sprzedaż była najlepsza. Z łatwością zobaczymy też, które z wielu promocji przyniosły najlepsze efekty, którzy klienci kupili najwięcej produktów objętych promocją. Możemy też porównywać rozkład sprzedaży w czasie. Nawet do 3 lat wstecz. 

 

Rozchód giftów – gifty, czyli przeróżne małe dodatkowe gadżety stanowią istotny element działań marketingowo/sprzedażowych. Łatwo jest szybko rozdać gratisy. Problem w tym, że niewiele może potem z tego wynikać. Ta analityka pozwala łatwo kontrolować, ile giftów zostało rozdystrybuowanych według obszarów, klientów i jak stany giftów rozkładały się w czasie. Możemy to porównać później z wynikami innych analityk, aby sprawdzić, czy osiągnęliśmy oczekiwane efekty. 

Podsumowanie 

Biqsens dostarcza tak szeroki zakres wartościowych informacji, że niezależnie od stanowiska i zakresu obowiązków, każdy może znaleźć dla siebie użyteczne materiały pomagające zwiększać efektywność działań. Nie ma wątpliwości co do tego, że posiadanie właściwych informacji w kluczowym momencie może mieć ogromny wpływ na podjęcie właściwej decyzji i reakcję na zmieniające się okoliczności. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach, jakie daje Biqsens, zapraszamy do kontaktu.