Nie jest tajemnicą, że sposób ekspozycji towaru na sklepowych półkach bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe klientów. Potwierdzają to też badania, bo w 70 procentach przypadków takie decyzje zapadają bezpośrednio w sklepie. Co więcej, ich podjęcie zajmuje konsumentom jedynie kilka sekund. Dlatego właśnie merchandising i procesy takie, jak Perfect Store stają się coraz bardziej rozbudowaną i wyspecjalizowaną moim zdaniem dziedziną. Każdy producent zdaje sobie sprawę, że bez odpowiedniej ekspozycji i zapewnienia dostępności produktów nie ma mowy o skutecznej sprzedaży.
Perfect Store to proces, którego podstawą jest koncepcja tzw. sklepu idealnego. Co rozumiemy pod tą koncepcją? Rozumiemy to, że sklep, w którym spełnieniu z góry określonych standardów istnieją idealne warunki do tego, aby klient wybrał właśnie nasz produkt. W raportach Gartnera widzimy, że ta metoda jest umieszczona wśród najbardziej znaczących i nowatorskich narzędzi mających wpływ na zwiększenie sprzedaży w punktach sprzedaży detalicznej, sklepie czy aptece.
Musimy pamiętać jeszcze o tym, że nasi klienci, czyli konsumenci, bardzo często testują nasze produkty w sklepach offline, tradycyjnych czy w aptekach, a potem szukają ich w e-commerce. Natomiast to wcale nie znaczy, że możemy sobie odpuścić marketing w sklepach tradycyjnych ten merchandising nabiera innej roli. Innego, dalej ważnego znaczenia, bo klient musi ten produkt łatwo znaleźć, musi mieć możliwość przymierzenia, dotknięcia tego produktu, zobaczenia naturalnych kolorów czy sprawdzenia zapachu. Chociażby żeby potem finalnie dokonać decyzji o kanale zakupu, czy to będzie offline, czy to będzie online.
Najważniejszym elementem jest monitoring. Nowoczesne systemy wsparcia sprzedaży pozwalają przedstawicielem handlowym szybko i skutecznie weryfikować spełnienie takich standardów przez sklep. Badania opierają się na sprawdzeniu, czy są realizowane określone wcześniej dla Perfect Store KPI, których wyniki możemy oglądać w czasie rzeczywistym. Na przykład może to być obecność produktów na półce, udziały w spółce w porównaniu z konkurencją. Możemy też zbadać zgodność ekspozycji z wytycznymi.
Obecnie w nowoczesnych systemach mobilnych, przedstawiciel jest wspierany przez sztuczną inteligencję, machine learning czy technologię rozpoznawania obrazu. Zastosowane technologie skracają czas wizyty, jednocześnie zwiększając liczbę dostępnych danych w stosunku do tradycyjnego badania, czyli tzw. inwentaryzacji.
Sagra Technology Sp. z o.o.
ul. Cyfrowa 4
71-441 Szczecin
NIP: 852-060-49-61
Bank: Bank PEKAO S.A. I/O Szczecin
Konto: 71 1240 3813 1111 0000 4393 1738