#zagrawbiznesie E20

Perfect Store, czyli jak lepiej sprzedawać dzięki ekspozycji.

Perfect store to sklep, w którym klienci wybierają właśnie twoje produkty. Stworzenie takiego idealnego punktu sprzedaży wymaga skutecznej realizacji standardów merchandisingowych, co bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe. Możliwe jest to do osiągnięcia dzięki nowoczesnym rozwiązaniom no-code.
Adam Sienkiewicz

Adam Sienkiewicz

Head of Sales

Grzegorz Dembicki. Sales Force Automation

Grzegorz Dembicki

Business Development Director

Subskrybuj podcast

Zostaw nam swój e-mail. Będziesz na bieżąco otrzymywać powiadomienia o nowych odcinkach podcastu, a także wpisach na blogu. Tematy, o których wspominamy to efektywność oraz wydajność w sprzedaży, biznesie i analityce. Oczywiście wszystko to, w towarzystwie napędzającej technologii.

    Jeśli wolisz czytać niż słuchać... Miłej lektury

    Jak lepiej sprzedawać dzięki ekspozycji?

    Nie jest tajemnicą, że sposób ekspozycji towaru na sklepowych półkach bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe klientów. Potwierdzają to też badania, bo w 70 procentach przypadków takie decyzje zapadają bezpośrednio w sklepie. Co więcej, ich podjęcie zajmuje konsumentom jedynie kilka sekund. Dlatego właśnie merchandising i procesy takie, jak Perfect Store stają się coraz bardziej rozbudowaną i wyspecjalizowaną moim zdaniem dziedziną. Każdy producent zdaje sobie sprawę, że bez odpowiedniej ekspozycji i zapewnienia dostępności produktów nie ma mowy o skutecznej sprzedaży.

    Na czym polega Perfect Store?

    Perfect Store to proces, którego podstawą jest koncepcja tzw. sklepu idealnego. Co rozumiemy pod tą koncepcją? Rozumiemy to, że sklep, w którym spełnieniu z góry określonych standardów istnieją idealne warunki do tego, aby klient wybrał właśnie nasz produkt. W raportach Gartnera widzimy, że ta metoda jest umieszczona wśród najbardziej znaczących i nowatorskich narzędzi mających wpływ na zwiększenie sprzedaży w punktach sprzedaży detalicznej, sklepie czy aptece.
    Musimy pamiętać jeszcze o tym, że nasi klienci, czyli konsumenci, bardzo często testują nasze produkty w sklepach offline, tradycyjnych czy w aptekach, a potem szukają ich w e-commerce. Natomiast to wcale nie znaczy, że możemy sobie odpuścić marketing w sklepach tradycyjnych ten merchandising nabiera innej roli. Innego, dalej ważnego znaczenia, bo klient musi ten produkt łatwo znaleźć, musi mieć możliwość przymierzenia, dotknięcia tego produktu, zobaczenia naturalnych kolorów czy sprawdzenia zapachu. Chociażby żeby potem finalnie dokonać decyzji o kanale zakupu, czy to będzie offline, czy to będzie online.

    Jak mierzyć realizację standardów, jeśli chodzi o merchandising?

    Najważniejszym elementem jest monitoring. Nowoczesne systemy wsparcia sprzedaży pozwalają przedstawicielem handlowym szybko i skutecznie weryfikować spełnienie takich standardów przez sklep. Badania opierają się na sprawdzeniu, czy są realizowane określone wcześniej dla Perfect Store KPI, których wyniki możemy oglądać w czasie rzeczywistym. Na przykład może to być obecność produktów na półce, udziały w spółce w porównaniu z konkurencją. Możemy też zbadać zgodność ekspozycji z wytycznymi.
    Obecnie w nowoczesnych systemach mobilnych, przedstawiciel jest wspierany przez sztuczną inteligencję, machine learning czy technologię rozpoznawania obrazu. Zastosowane technologie skracają czas wizyty, jednocześnie zwiększając liczbę dostępnych danych w stosunku do tradycyjnego badania, czyli tzw. inwentaryzacji.