Segmentacja klientów z Clustersense. Poznaj wzorce zakupowe swoich klientów i sprzedawaj skuteczniej.
ClusterSense to rozwiązanie do segmentacji punktów sprzedaży detalicznej według zachowań zakupowych. Jest oparte na sztucznej inteligencji i przeznaczone dla producentów, dystrybutorów i sieci handlowych.
Pozwala dostosować ofertę i działania promocyjne do konkretnego segmentu klienta i jego profilu, aby szybciej i skuteczniej osiągać cele sprzedażowe i dystrybucyjne.
Wiedząc, jakie produkty i w jakich relacjach są preferowane przez dany segment, możesz przygotować spersonalizowane oferty, skrojone według profilu poszczególnych punktów sprzedaży. W ten sposób przeprowadzisz działania promocyjne dostosowane do każdego z segmentów.
Czym jest segmentacja behawioralna?
Segmentacja behawioralna to sposób grupowanai klientów na podstawie zachowań zakupowych w obrębie marek, kategorii, podkategorii, innych cech lub wybranych SKU. ClusterSense, używając modeli machine learning (uczenie nienadzorowane), automatycznie tworzy te grupy na podstawie szczegółowej analizy zachowań zakupowych. Każdy segment jest reprezentowany przez charakterystykę na znormalizowanym wykresie, którą nazywamy jego „widmem” lub „DNA”. Dodatkowo, dla wzorców zachowania każdego segmentu generowane są listy SKU ze wskazaniem ich znaczenia w ramach wzorca (procentowy udział).
Jak to działa?
Algorytmy AI analizują historyczne dane z każdego punktu sprzedaży i automatycznie tworzą segmenty według parametrów ustalonych dla eksperymentu segmentacji. Analiza opiera się na danych zakupowych z pliku źródłowego zawierającego rekordy danych sprzedaży/zakupów. Źródła danych mogą być wewnętrzne – z systemów firmy, gdzie potrzebny jest początkowy import rekordów, lub zewnętrzne, gdzie dane otrzymywane są od dystrybutorów i z ich systemów.
Wyniki dostarczane są w raporcie Power BI ze zintegrowaną aplikacją do dodawania opisów i tagów dla każdego segmentu. Końcowe wyniki mogą być eksportowane w otwartym formacie (XLS, CSV) i wykorzystywane w systemach wewnętrznych.
ClusterSense jest zintegrowany z Emigo SFA. Przedstawiciele handlowi mogą korzystać z Widoku 360 oraz rekomendacji zamówień w aplikacji mobilnej Emigo. Segmenty są też publikowane w Portalu Emigo dla łatwego tworzenia ofert i promocji.
Dlaczego ClusterSense?
Sztuczna inteligencja używana w ClusterSense automatyzuje wszystkie działania. To, co zajmowało wiele godzin dzieje się teraz w mgnieniu oka. Co więcej, algorytmy dostrzegają to, co mogłoby umknąć ludziom. Dzięki ClusterSense możesz zwiększyć efektywność działań trade-marketingowych i skuteczniej wprowadzać nowe produkty na rynek. Automatyzacja całego procesu usprawnia działania operacyjne, poprawia relacje z klientami, dostarcza lepszej jakości usług i ostatecznie zapewnia rzeczywistą przewagę konkurencyjną.
Zrozum lepiej swoich klientów
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się,
jak możemy pomóc zwiększyć twoją sprzedaż.
Dla kogo jest ClusterSense?
ClusterSense to rozwiązanie dla producentów, dystrybutorów czy sieci handlowych, które przynosi korzyści różnym osobom i zespołom w firmie.
Zespoły marketingu
i trade-marketingu
mogą lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów, a co za tym idzie – zaplanować i wdrożyć skuteczniejsze akcje promocyjne, marketingowe czy opracować lepsze standardy merchandisingu.
Zespół handlowy
i kierownicy sprzedaży
zyskują informacje o najlepiej sprzedających się produktach w poszczególnych segmentach. Mogą lepiej dostosować swój proces sprzedaży.
Kierownicy
ds. produktów
mając informacje o preferencjach klientów i najlepiej rotujących produktach mogą stworzyć oferty jak najlepiej dostosowane do potrzeb konkretnych segmentów i sklepów.
Dlaczego ClusterSense?
Znając lepiej swoich klientów i rozumiejąc ich preferencje oraz potrzeby:
Lepiej dostosujesz swoją ofertę i strategię dystrybucji SKU
Zwiększysz efektywność działań trade-marketingowych
Szybciej trafisz z odpowiednimi produktami do właściwych klientów
Zwiększysz sprzedaż dzięki wiedzy o podobieństwach między punktami sprzedaży
Poprawisz doświadczenia klientów i dostarczysz spersonalizowane oferty dzięki rekomendacjom
Widmo, czyli charakterystyka zakupowa
Do każdego z segmentów trafiają wytypowane przez algorytmy AI / ML, punkty sprzedaży detalicznej o podobnych zachowaniach zakupowych. Charakterystyka preferencji zakupowych reprezentowana jest za pomocą widma, czyli wizualnego przedstawienia preferencji segmentu, ale także każdego pojedynczego sklepu, apteki czy punktu sprzedaży. Widmo, oparte na cechach produktów (SKU), wskazuje na przykład kategorie, podkategorie, marki produktów lub nawet listy SKU, preferowane przez punkty z danego segmentu. Możesz też zobaczyć, jak wygląda profil pojedynczego punktu (nawet na poziomie SKU) sprzedaży na tle segmentu – dzięki temu ocenisz jego potencjał rozwoju współpracy.
Sprawdź ClusterSense w codziennej pracy!
Wystarczy wejść w link do aplikacji dostępnej w Microsoft Appsource, wybrać odpowiedni plan i uruchomić subskrypcję.
Funkcjonalności dla wszystkich użytkowników
Niezależnie od tego, jaki system SFA i narzędzia BI posiadasz, możesz korzystać z głównych funkcjonalności ClusterSense – potrzebujesz jedynie danych zakupowych.
Wyniki segmentacji stworzonej przez ClusterSense możesz przeglądać w wygodnych raportach business intelligence (opartych na Power BI).
Dzięki przejrzystym wizualizacjom, na różnych poziomach szczegółowości przeanalizujesz charakterystykę poszczególnych segmentów i punktów sprzedaży. Zrozumiesz wzorce zachowań w segmentach, również na poziomie SKU (strona raportu z wzorcami zakupów).
Wygenerowaną segmentację możesz szczegółowo analizować w wielu kontekstach oraz według różnych cech punktów sprzedaży, na przykład: lokalizacja, rozmiar, asortyment czy rodzaj lub typ – wystarczy je zaimportować do ClusterSense jako cechy opisujące punkty sprzedaży.
Segmenty możesz dowolnie opisać, aby każdy pracownik mógł natychmiast zidentyfikować typ klientów, z jakimi ma do czynienia. Służą do tego pola opisowe oraz tagi. Nadając segmentowi na przykład tag #premium, określasz, że znajdują się w nim punkty sprzedaży, dla których znaczenie ma jakość i marka produktów. Możesz użyć tylu tagów, ile chcesz (np. #partnerzy, #WrażliwyNaCeny, #LubiąNowości itp.).
Możesz korzystać z segmentacji niezależnie od tego, na jakim systemie ERP lub CRM pracujesz. Wygenerowane segmenty wraz z opisami możesz zapisać w pliku .csv, a następnie zaimportować do swojego systemu.
Funkcjonalności dla użytkowników Emigo
Jeśli posiadasz system Emigo SFA, efektywność działań, które podjąłeś kierując się segmentacją, możesz analizować w dowolnych, używanych przez Ciebie raportach Biqsens. Wystarczy, że przefiltrujesz dane za pomocą zapisanych segmentów. Wyniki segmentacji dostępne są również dla przedstawicieli handlowych w postaci Widoku 360 oraz rekomendacji w zamówieniach.
Widok 360 dla przedstawiciela
Utworzone w ClusterSense segmenty możesz kilkoma kliknięciami udostępnić swoim przedstawicielom w systemie Emigo. Dzięki możliwości dodania opisów i tagów, Twoi ludzie bez trudu zorientują się, do jakiego segmentu należą klienci, z którymi pracują. Przygotowując się do wizyty, przedstawiciel handlowy może przejrzeć Widok 360, aby zobaczyć profil, preferencje i historię zamówień danego klienta. Jest to szczególnie przydatne dla nowych pracowników i pozwala zachować wiedzę w firmie.
Ponadto, karta Widoku 360 pokazuje też graficzną prezentację segmentu klienta, jego profil, opis i tagi, a także informacje o potencjale oparte na różnicy między zachowaniem segmentu a tym pojedynczym klientem (punktem sprzedaży).
Rekomendacje w zamówieniach
Opierając się na segmentacji klientów, system Emigo może automatycznie podpowiadać przedstawicielom, jakie produkty powinni zamówić dla konkretnego sklepu i jakie promocje zastosować.
Rekomendacje wynikają z zachowań zakupowych klientów w danym segmencie i zawierają nie tylko produkty, ale też ich ilości, dostosowane do potencjału sklepu. Rekomendacje to dynamiczne listy SKU, wskazujące:
- nowości dla klienta,
- SKU, które klient powinien mieć u siebie,
- aktualnie popularne SKU,
- SKU, które będą się sprzedawać w najbliższym okresie (dot. zwłaszcza produktów sezonowych).
Skonsultuj wdrożenie CLUSTERSENSE w swojej firmie
Wypełnij formularz i dowiedz się, jak automatyzacja sprzedaży może działać w Twojej firmie. Możesz zapytać o każdy szczegół – nasze doświadczenie jest do Twojej dyspozycji.
Wypełnij formularz
Niezwłocznie się do Ciebie odezwiemy!
Fundusze Europejskie
SAGRA TECHNOLOGY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ OPOWIEDZIALNOŚCIĄ realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. „Prace badawczo-rozwojowe nad stworzeniem platformy z wbudowanym silnikiem AI/ML, kierowanej do uczestników łańcucha dystrybucji rynku FMCG oraz Consumer Health’’
Cel projektu: Zbudowanie kompletnego serwisu do automatycznej segmentacji punktów sprzedaży detalicznej.
Dofinansowanie projektu z UE: 3 178 807,51 zł
FAQ - znajdź odpowiedź na pytanie
Na czym polega segmentacja klientów i dlaczego jest ważna?
Aby efektywnie rozwijać sprzedaż produktów należy przede wszystkim dopasować ofertę do preferencji poszczególnych punktów sprzedażowych. Najlepszym wyjściem jest określenie segmentów klientów, czyli tych punktów, które wykazują podobne wzorce zachowań. Znając preferencje poszczególnych grup można przygotować odpowiednie rodzaje ofert. W ten sposób producenci, dystrybutorzy i sieci handlowe mogą planować skuteczne strategie rozwoju sprzedaży i inwestować zasoby w te lokalizacje, w których mają szanse sprzedać najwięcej produktów.
W jaki sposób w ClusterSense pomaga przeprowadzić segmentację klientów?
ClusterSense pomaga przeprowadzić segmentację klientów poprzez grupowanie punktów sprzedaży detalicznej według ich wzorców zachowań zakupowych.. Dzięki analizie danych zakupowych z faktur, zarówno od zewnętrznych dystrybutorów, jak i z własnych systemów, ClusterSense pozwala przeanalizować, jakie produkty są najczęściej zamawiane w danym punkcie sprzedaży. Sztuczna inteligencja i algorytmy uczenia maszynowego automatycznie analizują historię sprzedaży w każdym punkcie i tworzą segmentację na podstawie podobieństw wzorców zakupowych. Proces ten jest szybki i precyzyjny i uwzględnia zależności, które człowiekowi mogą umknąć ClusterSense podpowiada również rekomendacje ofert i promocji dostosowane do preferencji poszczególnych segmentów.
Jakie dane są wykorzystywane w procesie segmentacji klientów z ClusterSense?
AI analizuje historię sprzedaży w każdym z punktów opierając się na danych zakupowych z faktur. Mogą być dostarczone przez zewnętrznych dystrybutorów lub pochodzić z własnych systemów (ClusterSense w wersji dla dystrybutorów lub sieci handlowych).
Dlaczego właściwa segmentacja klientów jest podstawą każdej skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej?
Właściwa segmentacja klientów jest kluczowa dla każdej skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej, ponieważ pozwala na precyzyjne dopasowanie działań do specyficznych potrzeb i oczekiwań poszczególnych grup klientów. Poprzez podział rynku na segmenty o różnych preferencjach (np. wybierające produkty premium czy tańsze), producenci mogą skuteczniej dotrzeć z odpowiednimi produktami tam, gdzie powinni.
Każdy segment klientów charakteryzuje się unikalnymi preferencjami, zachowaniami zakupowymi i oczekiwaniami. Właściwie przeprowadzona segmentacja pozwala dobrać odpowiednią strategię marketingową do potrzeb, jakie ma dany klient. Na przykład, strategie komunikacji, promocje, a nawet cechy produktu mogą być dostosowane do konkretnych grup, co pozwala zwiększyć sprzedaż.
W rezultacie właściwie przeprowadzona segmentacja klientów prowadzi do zwiększenia skuteczności działań marketingowych i sprzedażowych, poprawy satysfakcji klientów.