+48 91 485 81 50 [email protected]

Business intelligence – co to jest? Co może wnieść do Twojego biznesu?

Banner do artykułu trendy Business Intelligence 2021

Business Intelligence to pojęcie, którego użyto po raz pierwszy w 1958 roku w piśmie „IBM Journal”, ale dopiero kilka lat temu zostało ono doprecyzowane. Co oznacza?

 Czym jest Business intelligence?

 

Zgodnie z definicją, Business Intelligence (BI), czyli analiza biznesowa, to proces polegający na przetwarzaniu dostępnych danych w informacje, a tych z kolei w precyzyjną wiedzę. To w efekcie pozwala na przyspieszenie procesu decyzyjnego w firmie, zwiększenie efektywności pracy oraz zysków.

Co zatem odróżnia Business Intelligence od tradycyjnego gromadzenia danych? Po pierwsze: jest to kompleksowość. Głównym zadaniem systemu Business Intelligence jest zbieranie informacji z różnych źródeł (np. systemów ERP, CRM, marketingowych), co umożliwia przeprowadzanie przekrojowych analiz. Po drugie, wysoka jakość danych i sposób ich przetwarzania (nieustanny monitoring oraz automatyczne przygotowywanie raportów).

Słuszne jest więc stwierdzenie, że dzięki Business Intelligence pracownicy zyskują dostęp do większej ilości danych, których interpretacja jest łatwa i szybka. A to z kolei pozwala na zdobycie dokładnego podglądu sytuacji firmy w skali makro i mikro.

Przy obecnej sytuacji na rynku, konkurencji i wymaganiach klientów trudno sobie wyobrazić, żeby firma mogła w swoim biznesie pominąć systemy business intelligence. Rozwiązania te ułatwiają podejmowanie świadomych i wnikliwych decyzji, zwiększają efektywność zarządzania, oszczędzają czas. To jednaktylko wybrane korzyści wynikające z ich użytkowania.

 Rodzaje systemów BI

 

Systemy business intelligence dzieli się na kilka segmentów, biorąc pod uwagę ich przeznaczenie:

  •   Customer Relationship Management (CRM) – system zarządzania relacjami z klientami.
  •   Executive Information Systems (EIS) – system przeznaczony dla kierownictwa, tj. taki, który ma osobom decyzyjnym zapewnić dostęp do informacji, które są ważne dla sukcesu firmy.
  •   Decision Support Systems (DSS) – czyli system wspomagania decyzji, dzięki któremu pracownicy mogą na podstawie uzyskanych danych podejmować świadome decyzje związane z biznesem.
  •   Geographic Information Systems (GIS) – system do przetwarzania danych geograficznych w celu wspomagania procesu podejmowania decyzji.
  •   Management Information Systems (MIS) – system do wspierania zarządzania przedsiębiorstwem.
  •   Online Analytical Processing (OLAP) – systemy tego typu są wykorzystywane do podejmowania strategicznych decyzji biznesowych.

 

 W jakich obszarach biznesu można wykorzystać Business Intelligence?

 

Celem rozwiązań business intelligence jest zarządzanie firmą w oparciu na zweryfikowanych danych, które muszą być stale zbierane i analizowane. Dzięki temu firma może podejmować świadome decyzje, biorąc pod uwagę aktualne wydarzenia. Systemy Business Intelligence gromadzą dane, by następnie dostarczyć użytkownikowi informacje z wnioskami i sugestiami działań. Dodatkowo umożliwiają również optymalizację procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Firma może wykorzystać BI w różnych obszarach biznesu i w każdym przypadku zyska. System ten może dawać efekty w postaci:

  • Przyspieszenia firmowych procesów
  • Usprawnienia pracy kierowników, managerów oraz osób na stanowiskach decyzyjnych
  • Podejmowanie kluczowych decyzji w czasie rzeczywistym
  • Lepszego zarządzania finansami.
  • Odnajdywania przyczyn problemów
  • Usprawnienia metod otrzymywania informacji poprzez szybkie i łatwe dostarczanie raportów osobom podejmującym decyzje

Oczywiście to nie wszystkie korzyści, które mogą wynikać z business intelligence. To, jakie problemy może rozwiązać BI, zależy od specyfiki danej działalności.

 

 Jak zacząć korzystać z BI, żeby działania przynosiły profity?

 

Business intelligence to rozwiązanie, które może przynieść firmie korzyści, o ile zostanie ono prawidłowo użyte. Wdrożenie BI to proces wieloetapowy. Wymaga przeanalizowania potrzeb i firmowych procedur, wyboru najważniejszych funkcji, przygotowania oprogramowania, a następnie przeszkolenia pracowników i opracowania odpowiednich procedur. System business intelligence powinien być dostosowany do danej działalności. Należy brać pod uwagę to, że każdy biznes stoi przed innymi wyzwaniami. Przed wdrożeniem procesu warto przeprowadzić analizę m.in. tego, jakich informacji potrzebuje kierownictwo, jakie dane chce analizować.

Tylko system z funkcjami dobrze dopasowanymi do konkretnej firmy – którego implementacja zostanie poprzedzona szczegółową analizą – gwarantuje, że zebrane dane będą naprawdę przydatne.

Zdając sobie sprawę, jak ważne jest dzisiaj korzystanie z Business Intelligence, rozwijamy nasze  – Biqsens. Dzięki kompleksowemu podejściu, z sukcesem pracujemy nad tym, by zdjąć z firm ciężar budowania własnego, skalowalnego środowiska analizy danych, utrzymania infrastruktury i zespołów specjalistów.

 

Jaka przyszłość czeka BI?

 

Według instytutu badawczego Gartnera, niska jakość danych stanowi dla organizacji ogromny koszt – średnio 15 mln dolarów rocznie. Instytut ten przewiduje również, że dzięki programowaniu neurolingwistycznemu i analityce konwersacyjnej do 2021 roku już nawet 50 proc. pracowników będzie wykorzystywać rozwiązania z zakresu analityki i business intelligence.

Systemy business intelligence są stale dostosowywane do aktualnych wymogów. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że zwiększa się zapotrzebowanie na bardziej zaawansowane rozwiązania bazujące na technologii OLAP i eksploracji danych. Rośnie również znaczenie narzędzi, które ułatwiają współpracę pomiędzy korzystającymi z tych systemów. Coraz częściej pojawiają się narzędzia do ekstrakcji danych. Dalszy ciąg rozwoju systemów BI będzie podążać prawdopodobnie w kierunku sieci BI, jako nowej metody kształtowania architektury organizacji.

Business Intelligence to szerokie zagadnienie, a systemy BI w każdej firmie wykorzystywane są w inny sposób. Omówienie pełnej tematyki i odpowiedzenie na wszystkie pytania, jakie rodzą się w głowach osób chcących wdrożyć BI to spore wyzwanie. Na osobny artykuł z całą pewnością zasługuje temat trendów w Business Intelligence, które czekają nas w najbliższym czasie. 

 

NASZ ADRES

Sagra Technology Sp. z o.o.
ul. Cyfrowa 4
71-441 Szczecin

NIP: 852-060-49-61
Bank: Bank PEKAO S.A. I/O Szczecin
Konto: 71 1240 3813 1111 0000 4393 1739

KONTAKT

+48 91 4858150
+48 91 4858150 w. 40