Zarządzanie zapasami z użyciem Power BI

Zarządzanie zapasami z Power BI

Zarządzanie zapasami to ciągły proces, od którego zależy powodzenie strategii sprzedaży. Podobnie, jak w przypadku innych jej elementów, podstawą skuteczności w tym obszarze jest odpowiednie wykorzystanie danych. W odróżnieniu jednak od  samego procesu sprzedaży, w którym dane producent może czerpać w dużej mierze z własnego systemu SFA, zarządzanie zapasami jest oparte na danych pochodzących od zewnętrznych partnerów.

Aby zrobić użytek z takich danych, niezbędna jest ich integracja, czyli połączenie z danymi wewnętrznymi producenta – sprowadzenie do wspólnego formatu i słownika. W końcu różne firmy używają różnych systemów magazynowych i posługują się różnym nazewnictwem w stosunku do tych samych produktów. Tutaj idealnie sprawdzą się usługi integracji danych, oferowane przez dostawców i producentów oprogramowania wspierającego sprzedaż. Dzięki nim producent nie musi się martwić o kosztowną i czasochłonną obróbkę danych – otrzyma je gotowe do użytku i analizy w zaawansowanych narzędziach analitycznych, jak na przykład Power BI. W jaki sposób rozwiązania do analizy biznesowej mogą w takim razie pomóc producentowi w zarządzaniu zapasami?

Spis treści:

  1. Informacje widoczne jak na dłoni
  2. Skuteczne zarządzanie zapasami wymaga szybkiego reagowania
  3. Dostępność produktów to podstawa

Informacje widoczne jak na dłoni

Nowoczesne narzędzia klasy business intelligence, w tym Power BI, to przede wszystkim przejrzystość i wygoda. Użytkownik nie musi przekopywać się przez identyczne kolumny i wiersze arkuszy kalkulacyjnych. Dane prezentowane są w różnych kontekstach za pomocą zrozumiałych wykresów i różnych rodzajów wizualizacji. W ten sposób użytkownicy na każdym poziomie zaawansowania są w stanie szybko dotrzeć do informacji, które ich interesują. Mogą też tworzyć spersonalizowane dashboardy z najważniejszymi wskaźnikami, również na urządzeniach mobilnych. Ma to duże znaczenie szczególnie w przypadku zarządzania zapasami, ponieważ analizowane dane dotyczą często setek lub nawet tysięcy SKU, a takie liczby sprawiają, że tradycyjne arkusze stają się zaprzeczeniem określenia „user friendly”.

Dużą zaletą narzędzi BI jest przedstawianie powiązań między danymi. Jeśli analizujemy np. stany magazynowe, możemy robić to choćby w kontekście pojedynczego SKU, widząc nie tylko jego ilość w konkretnym magazynie, ale również informacje o tym, jacy klienci i za pośrednictwem którego przedstawiciela zamawiali go w określonym czasie. Takie informacje mają ogromne znaczenie dla skutecznego zarządzania zapasami, ponieważ dają natychmiastowy wgląd w duży wycinek łańcucha dostaw.

 

Informacje widoczne jak na dłoni
Informacje widoczne jak na dłoni

Skuteczne zarządzanie zapasami wymaga szybkiego reagowania

Sama analiza danych i wiedza o sytuacji w magazynach i na sklepowych półkach to za mało, by zarządzanie zapasami było skuteczne. Idealną sytuacją byłoby, gdyby analityki BI dawały jasne informacje, na jak długo wystarczy danego produktu i pozwalały na bezpośrednie działanie.

Tak też się dzieje. Power BI pozwala na zaimplementowanie w analitykach odpowiednich aplikacji, które umożliwiają użytkownikowi wykonanie jakiejś akcji wprost z widoku analityki. Idealnym przykładem jest tutaj analityka Łańcuch Dostaw z aplikacją Sugerowane Zapotrzebowanie, dostępna na platformie Biqsens opartej właśnie na Power BI. Jest ona w stanie automatycznie wyliczyć, ile danego produktu powinno być w hurtowni, aby wystarczyło go na określoną liczbę dni. Potem użytkownik może zaledwie kilkoma kliknięciami, wprost z widoku analityki, wysłać do dystrybutora email z sugestią zamówienia odpowiedniej liczby produktów. Dzięki takim rozwiązaniom, niektóre elementy zarządzania zapasami stają się niezwykle proste, a przede wszystkim zajmują znacznie mniej czasu.

Dostępność produktów to podstawa

Celem zarządzania zapasami jest zapewnienie dostępności produktów. Dlatego użytkownicy Power BI mogą znaleźć analityki pozwalające szczegółowo analizować ten obszar. Przykładem może tutaj być analityka Product Availability Booster, dzięki której można śledzić dostępność określonych produktów na podstawie danych o stanach magazynowych. W odróżnieniu od tradycyjnych arkuszy kalkulacyjnych, które przedstawiają jedynie surowe dane, analityka da użytkownikowi jasne informacje o konkretnych produktach, których brakuje w magazynach lub które są dostępne wyłącznie w jednym magazynie. Lista „problematycznych” produktów może zostać wyeksportowana i użyta w systemie SFA do przeprowadzenia konkretnych działań.

Prezentowanie w analityce takich informacji jest bardzo przydatne dla skutecznego zarządzania zapasami, ponieważ wprost wskazuje problemy, które mogą doprowadzić do tego, że w obliczu braku produktów, klienci zwrócą się ku konkurencji.

Dostępność produktów to podstawa
Dostępność produktów to podstawa

 

Subskrybuj blog

Zostaw nam swój e-mail. Będziesz na bieżąco otrzymywać powiadomienia o nowych odcinkach podcastu, a także wpisach na blogu. Tematy, o których wspominamy to efektywność oraz wydajność w sprzedaży, biznesie i analityce. Oczywiście wszystko to,
w towarzystwie napędzającej technologii.